luni, 15 martie 2010

Călugări în maşini de lux şi moaşte false la Mănăstirea 23 August


Teodosie l-a schimbat pe stareţul Macarie, după un conflict care a durat mai bine de un an
Arhiepiscopul Tomisului, ÎPS Teodosie, a hotărât, în urmă cu trei săptămâni, schimbarea stareţului Mănăstirii Sfântul Nicolae de lângă localitatea constănţeană 23 August.

Un articol de Mihai Razvan ROTARU, Andreea PAVEL

Decizia arhiepiscopului a fost aplicată într-o tăcere absolută, iar scandalul ce era cât pe ce izbucnească a fost muşamalizat. Surse din Arhiepiscopia Tomisului ne-au declarat că Macarie a fost schimbat pentru că şi-a cumpărat din banii mănăstirii un autoturism de lux. Stareţul Macarie l-a supărat în mai multe rânduri pe ÎPS Teodosie, pentru că a adus în mănăstire zeci de moaşte de sfinţi cu provenienţă incertă şi pentru că a popularizat o presupusă minune, o icoană care a lăcrimat timp de mai multe zile cu lacrimi de mir.
În timp ce şeful Biroului de Presă al Arhiepiscopiei Tomisului, Liliana Năclad, ne-a spus că Macarie ar fi dat dovadă de neascultare faţă de ÎPS şi chiar ar fi ţipat la el, Teodosie a recunoscut că Macarie a umblat la bani şi că moaştele aduse de el nu ar fi autentice.

Minuni la kilogram

Construcţia mănăstirii cu hramurile Sfântul Nicolae, Sfântul Bretanion şi Sfântul Nectarie, de lângă comuna 23 August, a început în urmă cu cinci ani. Părintele Macarie, fost călugăr la o mănăstire din Munţii Rarău, a fost numit de Arhiepiscopul Tomisului să se ocupe de ridicarea acestui aşezământ. Începutul a fost greu, pe câmpul dintre mare şi Lacul Tatlageac, fără apă şi curent electric. Călugării au cumpărat şase căsuţe dintr-un camping dezafectat şi au ridicat câteva construcţii provizorii. Tot provizorie a fost şi biserica, cu pereţi din rigips şi carton.
Credincioşii din 23 August şi satele din jur au fost cuceriţi încă de la început de Părintele Macarie, “Un om cu har, care plânge în timp ce slujeşte liturghia şi face dezlegări de blesteme, de afurisenii, de dureri de cap”. Sătenii din jur au găsit la Mănăstirea 23 August o atmosferă pietistă, cu muzică popular-religioasă, ghiuluri, verighete şi lănţişoare agăţate de icoane, preoţi care slujeau desculţi, ca să nu “întineze” Casa Domnului, zeci de moaşte de sfinţi pe care stareţul Macarie spunea că le-a adus din spaţiul ex-sovietic şi chiar...o icoană făcătoare de minuni. Această icoană a Maicii Domnului a declanşat o puternică emoţie printre localnici vara trecută când, spun oamenii, a început să plângă cu lacrimi de mir. Câteva zile, mănăstirea a fost un loc de pelerinaj pentru săteni, care s-au adunat cu sutele să asiste zi şi noapte la slujbe. Arhiepiscopia Tomisului s-a ferit însă să dea un verdict în acest caz, considerând că o astfel de minune se probează în timp. Neoficial, Macarie a fost certat de ÎPS Teodosie pentru că a exagerat aşa-zisa minune.

Fostul stareţ are un Volkswagen de peste 30000 euro

Duminica trecută am mers la Mănăstirea 23 August, pentru a verifica informaţia despre schimbarea lui Macarie. Într-adevăr, la Liturghie, alături de Macarie, slujea noul stareţ, Părintele Chesarie, fost vicar al Arhiepiscopiei Tomisului. În faţa bisericii trona maşina fostului stareţ, un Volkswagen Passat ultimul tip (o maşină de peste 30000 euro), înmatriculată în Bucureşti. În biserică am căutat în zadar raclele cu moaşte aduse de Macarie.
Am stat de vorbă, în faţa bisericii, cu enoriaşii vechi ai mănăstirii. “Părintele Macarie a făcut numai probleme. Cu maşina ne-a minţit la început că i-a luat-o tatăl lui. Dar apoi au început să vină oameni care dăduseră bani mulţi să îi ceară înapoi. Aici unde a început să construiască chilii a spus că va ridica o biserică, să nu se mai slujească în asta de carton. Dar a minţit pe toată lumea”, ne-a povestit unul dintre ei.
Un adolescent care îşi petrece mult timp pe la mănăstire ne-a povestit că atunci când a aflat că va fi schimbat, Macarie s-ar fi închis în altar câteva zile şi nopţi, refuzând să iasă de acolo, iar apoi ar fi luat moaştele şi le-ar fi dus la un “ucenic” din Mangalia.
ÎPS Teodosie ne-a declarat că Macarie a fost schimbat pentru “situaţia economică şi administrativă nechibzuită”. Arhiepiscopul Tomisului a admis că în ecuaţie ar putea intra şi autoturismul de lux şi alţi bani cheltuiţi în interes propriu, dar că aceste lucruri vor fi clarificate în urma unei anchete interne. Cât despre moaşte, ÎPS ne-a declarat că i-a pus în vedere lui Macarie să le păstreze doar pe cele autentice, dar nu este de acord nici cu faptul toate aceste relicve au dispărut pur şi simplu.


În conflict cu ÎPS Teodosie

După ce a prins cheag la Mănăstirea 23 August, stareţul Macarie a intrat în conflict cu Arhiepiscopul Tomisului. Acesta a fost deranjat de publicitatea pe care stareţul a făcut-o presupusei minuni a icoanei care a plâns cu lacrimi de mir. Relaţiile s-au tensionat şi mai mult atunci când preoţii de la biserica din comuna 23 August s-au plâns că Macarie le încalcă “sectorul”, adică săvârşeşte servicii religioase la oamenii din localitate.
O problemă şi mai mare, de fond, a fost legată de zecile de moaştele cu provenienţă incertă, la care Macarie nu a vrut să renunţe până când nu a fost schimbat. Pentru a rezolva aceste probleme (alături de care se află şi gestionarea deficitară sau chiar frauduloasă a fondurilor), ÎPS Teodosie şi-a trimis la 23 August un om de încredere, fostul vicar Chesarie.


Bazarul de moaşte

Părintele Macarie a adunat zeci de moaşte şi relicve, aduse mai ales de la mănăstirile din fostul URSS, dar şi de la Muntele Athos. Cel puţin, aceasta este versiunea sa: “Eu am umblat pe la multe mănăstiri şi am obiceiul să cer de peste tot fragmente de moaşte. Spre exemplu, am fost anul trecut într-un pelerinaj în Rusia. La Mănăstirea Sfântului Dimitrie al Rostovului, tot grupul din care făceam parte s-a aşezat în genunchi şi a început să citească Psaltirea Maicii Domnului pentru a-i convinge pe călugării de acolo să ne dea un fragment din moaştele sfântului”.
Raclele din biserica mănăstirii aveau lipite bileţele pe care se putea citi: “Zotic, Atal, Camas, Filip, fesurile Sfinţilor Ioan Rusu, Iov, Amfiohie, mănuşile Sfinţilor Teofil cel Nebun pentru Hristos, Dumitra, Luca al Crimeei, Iona al Odesei şi mai multe sfinţenii, piatră din rugul aprins, epitrahirul lui Ioan Iacob Hozevitul şi vestminte de la mai mulţi sfinţi şi moaşte, Sf. Lavrentie Cernigov, Sf. Ignatie Bran Leaninov, Sf. Atanasie Serpohov, Sf. Cneaz Andrei, Sf. Dimitrie al Rostovului, Sf. Cuvios Danil al Pereslavoloi, Sf. din Pustia Chitaevului, Sf. Iona al Kievului, Sf. Antonie de la Iezer, Sf. Chiril al Athosului, Sf. Iov Poleaev, Sf. ucis de perşi în Ierusalim, Sf. din Sinai şi Irait, Sf. Ucis la Mănăstirea Iviron, Sfânt necunoscut, Sf. din Pustia Cazantania, Sf. Anfilofie Poceaev, Sf. Cuvios Corneliu al Pereslavului.”
http://www.dezvaluiri.ro/

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu