sâmbătă, 14 martie 2009

Cum e românul "rom" în actele de identitate


În 2002, la propunerea secretarului de stat în Ministerul Culturii Ion Antonescu, premierul Adrian Nastase a decis schimbarea prescurtarii "ROM" care arata nationalitatea în buletine şi paşapoarte în cea de "ROU". Antonescu spune însa ca SUA nu respecta aceasta reglementare interna a României.


Fostul secretar de stat în Ministerul Culturii în perioada 2001-2004 Ion Antonescu vorbeşte într-un interviu acordat recent cotidianului Ziua despre felul în care România a încercat din anul 2002 eliminarea confuziei dintre termenii "român" şi "rom" prin reglementari interne care vizau înlocuirea prescurtarii "ROM" cu "ROU" în documentele personale de identificare. Propunerea a venit dupa ce pe site-ul Universitatii din Texas, într-un articol despre România era folosit insistent termenul "ROMAnia". Ambasada SUA la Bucureşti a refuzat sa foloseasca însa prescurtarea "ROU" la rubrica referitoare la nationalitate a cetatenilor români care solicitau viza, deşi Ministerul Culturii, prin vocea secretarului de stat Antonescu, a atras atentia asupra acestei reglementari interne a României. "În 2002, când eram secretar de stat la Ministerul Culturii şi Cultelor, am citit în Cotidianul un articol luat de pe site-ul unei universitati din Texas care vorbea despre România. Toate referirile din articol la România şi român erau scrise: ROMAnia. (...) Dupa citirea articolului, am cerut o întrevedere (pe mai multe probleme) cu Adrian Nastase, prim-ministru pe atunci. Printre altele, propuneam ca în toate buletinele şi paşapoartele, la rubrica nationalitate, prescurtarea de la român în «ROM» sa se schimbe în «RO» de la România. Adrian Nastase a admis-o pe cea de «ROU», care venea de la frantuzescul Roumanie. În acelaşi timp am facut o adresa catre Comitetul Olimpic, cu cererea ca prescurtarea României sa fie «ROU», nu «ROM». Am facut şi o adresa catre ambasadorul Statelor Unite, prin care-l informam de aceasta schimbare. Domnul ambasador mi-a multumit, spunându-mi ca nu avea cunoştinta de ea. Anul trecut mi-a plecat în interes de serviciu o salariata în SUA. (...) Am cerut sa vad ce scrie pe viza americana care i se daduse angajatei mele şi am constatat ca nu s-a schimbat aceasta denumire, propusa de mine, din «ROM» în «ROU». Am pus mâna pe telefon şi am cerut cu consulul Ambasadei SUA la Bucureşti. L-am întrebat daca ştie ca în legislatia româna prescurtarea este «ROU», nu «ROM». Mi-a raspuns: «Asta e politica Guvernului american»", povesteşte Antonescu pentru Ziua. El spune ca ulterior a facut sesizari atât catre Ambasada SUA, cât şi catre Camera Deputatilor şi Ministerul de Externe, aratând ca Ambasada SUA la Bucureşti nu respecta legile, însa pâna în prezent nu a primit nici un raspuns.

INCIDENT
Ion Antonescu povesteşte şi despre un incident la care a fost martor în timpul unui zbor cu avionul şi ai carui protagonişti au fost doi români, sot şi sotie. "Una dintre familiile de români (sot şi sotie) a avut disconfortul şi neplacerea sa aiba în avion locurile unul în spatele celuilalt. Aflându-ne într-un Air France, prietenul l-a rugat în franceza pe ocupantul locului de lânga el sa faca schimb de locuri. Înainte de a raspunde, francezul l-a întrebat din ce tara este. Dupa ce i-a spus România, barbatul a replicat: «A, roma?»; (A, tigan?) şi a refuzat schimbul. Sunt convins ca schimbul ar fi avut loc daca era vorba despre alta tara", spune Antonescu. El subliniaza ca daca nu se va reveni la cuvântul "tigan", ceea ce s-a întâmplat în avion se va repeta în viitor şi toti românii vor fi considerati tigani. Antonescu precizeaza însa ca nu este blamabil sa fii tigan şi ca atunci "când îndatoririle vor fi puse în aplicare, adica respectate, conform comportamentului unui cetatean european, nu va mai fi nici o diferenta între români şi tigani".

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu