joi, 1 aprilie 2010

Educatia de ieri ,de azi si de maine

Pe copil sa-l tii in strune
De vrei om la toti sa placa
Nu-l lasa orice sa spuna,
Nu-l lasa orice sa faca,
Nu-l lasa dupa placere,
Unde vrea el sa se duca,
Din acelasi lemn se face,
Si icoana si maciuca.





Cu cat o societate este mai civilizata, cu atat respectul si protectia sunt mai evidente.

 Persoana umana, este permanent implicata intr-o retea de relatii sociale. Omul nu este niciodata singur, ci intr-o permanenta relatie cu ceilalti. Creand acest dialog din raportul om-societate, se identifica idealurile, aspiratiile, valorile, exprimate in societate si in ofertele ei.

 Evolutia stiintei, folosirea televizorului modern, calculatorului, telefonului mobil, au ridicat conditia umana dar si o cerinta de continua perfectionare.
Dar toate aceste retele au si un revers, aceste mijloace de comunicare sunt adesea incarcate de contradictii, de interese, manipulari de opinii, existand in acelasi timp si riscul poluarii informatiilor.

Exista insa si o diferentiere a nivelului de trai al oamenilor, o crestere a criminalitatii, a consumurilor de droguri, o revolutie a sexualitatii, a delicventei juvenile, in care si tulburarile psihice sunt adesea prezente.

Dascalii, sunt chemati sa pregateasca o lume moral-civica, prin punerea in legatura cu valorile absolute, iar scoala sa deschida noi modalitati de a concepe lumea si conditia umana.Dar pentru o mai buna reusita in activitatea dascalilor, trebuie urmarite atat etapele de dezvoltare ale copiilor cat si factorii pozitivi si negativi care influenteaza educatia si efectele asupra lor.Cel mai important factor al educatiei este familia. Familia, are mai mult rol formator decat informator. Copiii imita comportamentele parintilor in primii ani de viata, isi formeaza primele impresii, conduite si stari de spirit elementare. Mai tarziu ei vor crede ce cred si parintii sau vor face ce au vazut la parinti.


 La nivelul scolii educatia ajunge intr-un stadiu de maxima dezvoltare, prin caracterul programat, planificat si metodic al activitatilor insructiv – educative.
Pentru ca relatia scoala-familie-societate-comunitate sa nu fie rece si distanta ci cat mai eficienta, trebuie sa angajam prezenta vie si directa a dascalului cu lumina interioara a copilului. Educatia prin blandete, prin laude si alintari au efectele cele mai bune. Nu trebuie substituit elevului dialogul cu discursul la distanta prin T.V. sau internet. Pentru ca dialogul si conversatia au mai mult efect afectiv asupra lui. Trebuie apelat la autodirijarea consimtita, la nivelul onoarei si responsabilitatii, al respectului si recunostintei.Un real efect asupra elevilor l-ar avea materialele audio-vizuale cu tematica, de exemplu “Accidentele rutiere”, “Consecintele alcoolului”, “Efectele drogului".

Intalnirile prin anumite parteneriate ale scolii cu institutii sau persoane fizice ajuta la o mai buna colaborare intre scoala-elevi-parinti. De exemplu o intalnire cu un medic, parinti si elevi, avand ca tema, “Riscurile fumatorului” sau o intalnire cu un reprezentant al politiei avand ca tema “ Combaterea furtului”.Nu in ultimul rand orele de religie au un rol important; profesorul de religie poate arata ca atunci cand nu ne vede nimeni, ne vede totusi cineva.De asemenea elevii pot fi antrenati chiar impreuna cu parintii la diferite actiuni filantropice. La nivel de clasa prin ajutarea unui coleg, la nivel de comunitate prin vizite la diferite centre de copii abandonati sau azile de batrani, sau la nivel de tara, oferind si ei diferite ajutoare spre exemplu pentru sinistrati sau copiii strazii.
Putem fi de folos semenilor prin iubire crestina si constiinta morala “Ca nimeni nu este asa de bogat si puternic incat sa nu aiba nevoie de altii si nici atat de sarac si slab sa nu poata ajuta pe altii”.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu